Asigurarea infrastructurii de alimentare pentru vehiculele electrice

Prin ratificarea Acordului de la Paris la Convenţia-cadru a Organizaţiilor Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, semnat la 22 aprilie 2016, România s-a angajat să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 43% până în 2030 faţă de 2005 în activităţi din domeniul energetic, producţie şi prelucrare a metalelor feroase şi neferoase, industria mineralelor, industria chimică (obiectiv unic la nivelul UE, conformarea intră în responsabilitatea operatorilor economici) şi să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 2% până în 2030 faţă de 2005 în sectoare ca transport, agricultură, construcţii, gestiunea emisiilor din deşeuri (obiectiv la nivel de stat membru, conformarea intră în responsabilitatea statului). La un an de la semnarea Acordului de la Paris, România se află pe penultimul loc în ceea ce priveşte eforturile pentru combaterea schimbărilor climatice. 25% din emisiile de gaze cu efect de seră ale Europei se datorează transporturilor – una din cauzele principale ale poluării aerului.

Totodată, Directiva 2014/94/UE a fost transpusă în legislaţia românească prin Legea nr.34/2017 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi. Aceasta stabileşte cadrul legal general pentru dezvoltarea pieţei de combustibili alternativi, fără a include măsuri şi obligaţii concrete pentru realizarea de puncte de încărcare a vehiculelor electrice.

În acelaşi timp, autorităţile publice responsabile pentru domeniul mediului derulează în prezent programe pentru facilitarea achiziţionării vehiculelor electrice, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, ceea ce conduce la necesitatea dezvoltării unei infrastructurii de alimentare a acestora.

Conform datelor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, populaţia României este din ce în ce mai interesată de autoturismele electrice 100% (BEV) şi hibride plug-in (PHEV), înregistrându-se in ultimii ani o crestere procentuala considerabila a acestora. Astfel, in anul 2016, vanzarile autovehiculelor reincarbile electric s-au triplat ajungand la un numar de 167 de unitati, ceea ce face ca in parcul national sa avem la aceasta data cca. 400 de autoturisme reincarcabile electric au 236 unităţi vândute în 2014, 495 unităţi vândute în 2015 şi 1.183 unităţi vândute în 2016 –adică o creştere de 138% faţă de anul precedent.

Proiectul de lege are in vedere faptul ca la acest moment sunt in Romania cca. 100 de puncte de incarcare publice pentru autovehiculele electrice, infrastructura fiind complet insuficienta unui numar de cca. 100.000 de autovehicule electrice, cat sunt prevazute in Programul de Guvernare pentru anul 2020.

Pe de alta parte, majoritatea statelor UE, au adoptat (finanteaza) programe sustinute de sprijinirea a achizitiei de autovehicule electrice, fapt ce face deja ca numarul acestora in Europa sa fie tot mai mare. Pe cale de consecinta, Romania trebuie sa-si dezvolte infrastructura de astfel de puncte de incarcare, inclusiv prin prisma atragerii turistilor care cauta in tara noastra un mediu curat.

Având în vedere cele de mai sus, considerăm că, prin prisma dezvoltării exponenţiale a acestui sector auto şi a beneficiilor aduse de vehiculele electrice mediului înconjurător, crearea unei infrastructuri a staţiilor de încărcare electrică la nivel naţional devine absolut necesară. Drept pentru care, vă supunem spre dezbatere şi adoptare această iniţiativă legislativă, care va stabili măsuri şi obligaţii concrete pentru punerea în practică a acestui obiectiv.

Iniţiator:

Glad-Aurel VARGA

Deputat PNL

Sugestiile sau propunerile de modificare pot fi trimise la adresa de mail: contact@gladvarga.ro